Mesepszichológia – az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Kádár Annamária: Mesepszichológia

A varázsló birodalmában – Nézz bele a varázsszemüvegbe!

2022. november 8-án ismét városunkban járt Dr. Kádár Annamária pszichológus, meseterapeuta, tréner, író, egyetemi oktató, a Mesepszichológia-könyvek kirobbanó temperamentumú szerzője, aki híres a szülők, nagyszülők, pedagógusok számára kincset érő, gyakorlatias és fergeteges humorú előadásairól. Kerekerdő Baba-Mama Klubunk tagsága újra és újra cserélődik, ezért fontosnak tartom, hogy új anyukáink is megismerjék Dr. Kádár Annamáriát, és mesékkel kapcsolatos munkásságát.

Megdőlt az utóbbi években az a nézet, amely a magas IQ-t tekintette a siker biztos kulcsának. Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és – ami még fontosabb! – a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk. A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában. A mesék olyan lelki táplálékok, amelyek életre szóló nyomokat hagynak a gyermekekben.  Hamuban sült pogácsák, amelyek végig kísérhetik gyermekeinket életútjukon.

Mesepszichológia – Apróságaink gondolkozása – Varázsszemüvegeket fel!

Mit is tudhatunk meg még Kádár Annamária : Mesepszichológia című könyvéből? Például megismerhetjük az óvodáskorú kincseink világlátását, gondolkodásuknak sajátosságait is.

Cseppjeink nem piciny felnőttek. Teljesen másként gondolkoznak, másként látják a világot, mint mi. Kádár Annamária szerint: ahhoz, hogy megérthessük, hogyan is gondolkoznak apróságaink, egy olyan világba kell képzeletünkkel varázsolni magunkat, amelyben az egymástól független dolgok összekapcsolódhatnak, amely vágyaink és szándékaink, gondolataink által irányítható, és amelyben a csoda bármikor megtörténhet. Az élettelen tárgyak megelevenednek és beszélnek, a nemkívánatos szereplők eltűnnek, mi pedig átváltozzunk azzá, aki lenni szeretnénk. Manócskáink gondolkodását teljes mértékben az érzéseik vezérlik, nem képesek a tárgyilagosságra, és nem tudnak különbséget tenni a lehetséges és lehetetlen között. Számukra a világ varázslatok színtere, ahol minden megtörténhet, csak gondolni, vágyni kell rá.

Óvodásainkra a mágikus gondolkodás a jellemző, amikor a kicsik azt hiszik, hogy a dolgok és jelenségek között varázslatos viszony van, és ezek felhasználásával irányítani tudják a világot. A mágikus elemek és a hiedelmek azok, amelyek tudás, élmény nélkül is magyarázatot nyújtanak számukra mindenre. Apróságaink előtt nincsenek megmagyarázhatatlan dolgok, hiszen az ismereteiket alkalmazzák minden ismeretlenre is. Ennek az életkornak az egyik legfontosabb sajátossága az énközpontúság, az egocentrizmus. Még nem képesek a saját nézőpontjukon kívül eltérő nézőpontokat figyelembe venni. A saját szükségleteik, vágyaik, érzelmeik vezérlik őket, és azt feltételezik, hogy mindenki úgy látja a világot, ahogyan ők. Elbűvölő kicsinyeink gondolkodására a megelevenítő, animisztikus gondolkodás is jellemző. Megszemélyesítenek tárgyakat, jelenségeket, égitesteket, minden életet, és szándékot is tulajdonítanak ezeknek. Világuk emberközpontú. Minden dolog és jelenség célja az ember. Ok-okozatban még nem tudnak gondolkodni, és nehezen, vagy egyáltalán nem tudnak különbséget tenni a belső és a külső valóság között. Éppen ezért a varázsmeséket csak négy és fél, ötéves korukban kezdjük el mesélni nekik.

Ha még többet szeretnél megtudni a varázslatok birodalmáról, kicsinyeink fantáziavilágáról, a mesékről, az érzelmi intelligencia fejlesztéséről gyermekkorban, olvasd el Kádár Annamária: Mesepszichológia, Mesepszichológia 2., Mesepszichológia a gyakorlatban című könyveit. Érthető, varázslatos és lebilincselő könyvek szülőknek, nagyszülőknek, pedagógusoknak, mesékkel, kicsikkel, mesepszichológiával foglalkozóknak. Jó szívvel ajánlom.

Kerekerdő Baba-Mama Klub. Közösségi élmény a kezdetektől. Ha szívesen beszélgetnél más anyukákkal, megosztanád tapasztalataidat, vagy csak kiszakadnál a monoton hétköznapokból, itt a helyed!
Ismerkedj! Beszélgess! Kérdezz! Informálódj! Érezd jól magad!

További információkat a klub eseményeiről: a Kerekerdő Baba-Mama Klub Kiskunhalas facebook csoportban találsz.

Heti cukiságaink: